,
Oklahomę ukończono i zdano poźniej
( dnia 02 V 1916 ).

SŁUŻBA
Obydwa okręty wzięły udział w I-ej wojnie światowej, lecz nie oddały ani jednego strzału.
W latach 1927 - 1929 okręty zmodernizowano. Wymieniono kotły, dodano bąble przeciwtorpedowe
i pogrubiono pancerze poziome. Zmieniono także charakterystyczne dla amerykańskich okrętów
kratownicowe maszty na trójnożne. Zwiększono kąt podniesienia dział artylerii głównej ( z 15 do
30 stopni ) oraz zamontowano nowe dalmierze, co poprawiło skuteczność ognia na dalekich dystansach.
Podobnie jak na innych pancernikach artylerię średnią przeniesiono wyżej oraz wzmocniono obronę przeciwlotniczą.
Na wieży Q oraz rufie zainstalowano dwie katapulty, które obsługiwały łącznie trzy wodnosamoloty.

Zdjęcia USS Oklahomy z okresu międzywojennego
Kliknij na miniaturę, by ją powiększyć

Po modernizacji oba okręty przebazowano na Pacyfik. Oba też wojna zaskoczyła w
Pearl Harbor.
Trafiona czteroma torpedami Oklahoma przewróciła się do góry dnem. Wielu ludzi zostało
uwięzionych w kadłubie - ci szczęśliwcy, którzy w momencie ataku byli na dole okrętu przeżyli;
ci, którzy pełnili służbę na wyższych kondygnacjach lub tuż pod pokładem i w momencie przewrotki
znaleźli się poniżej linii wodnej - skazani byli na powolną śmierć w męczarniach.
Uratowano 32 marynarzy. Kadłub blokował część kanału przy Ford Island, więc postanowiono go
wydobyć. Projekt rozpoczęto realizować w 1943 r.. Po usunięciu szczątków marynarzy ( prochy pochowano
w National Cemetery in "Punchbowl" na Hawajach ), kadłub sprzedano na złom za 46000 dolarów.

Zdjęcia USS Oklahomy w Pearl Harbor
Kliknij na miniaturę, by ją powiększyć

Dane techniczne
Patrz USS Arizona
POWRÓT
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL